10 tipov ako relaxovať, aj keď nie ste na drahej dovolenke

Leto je čas, kedy zvykneme trošku viac oddychovať. Iste, ideálne je zbaliť si kufre a vyraziť na dovolenku do hôr, kúpeľov či k moru, keď však tieto možnosti nie sú z časových, rodinných či finančných dôvodov možné, treba si to zariadiť inak. Ponúkame vám 10 zaručených tipov pre relax, pri ktorom takmer nemusíte vytiahnuť päty z domu.

1. Naučte sa vypínať

Keď si beriete v práci dovolenku, nenaplánujte si na celý týždeň či dva drinu okolo domu či záhrady. Práca nie je zajac – neutečie! Nechajte si aspoň dva dni pre seba. Využije meditačné techniky, aby ste uľavili svojej mysli a načerpali energiu. Ideálne je nájsť si pokojné miesto, kde príjemne hreje slnko a nepočuť rušné zvuky strojov či áut.

Meditovanie v prírode je účinná relaxačná terapia
Meditovanie v prírode je účinná relaxačná terapia

Posaďte sa, zhlboka, pomaly a plynule dýchajte. Myslite na pekné miesto, kde ste sa vždy cítili dobre, na prázdniny u starej mamy, na výbeh s koňmi, kde ste s kamarátmi chodili alebo na zelenú lúku, kde ste naháňali králiky. Po piatich minútach takejto meditácie by ste mali upokojiť a psychicky lepšie naladiť.

 

2. Potraviny, ktoré vás pozitívne naladia

Aj potraviny dokážu poriadne zamávať s našou náladou a s celkovým duševným rozpoložením. Upokojujúco na nervy, no zároveň povzbudzujúco pre telo pôsobí zelený čaj. Levanduľový, harmančekový, mätový aj medovkový čaj obsahujú látky, ktoré veľmi silne upokojujú nervovú sústavu, a tak, keď vás niečo rozhodí, ste prepracovaní, alebo nemôžete zaspať, tieto čaje osladené medom sú rana na istotu.

Nič nepokazíte ani horkou čokoládou, ktorá v tele spúšťa tvorbu serotonínu. Žutie žuvačky zase odbúrava stresový hormón kortizol a lyžica medu po niekoľkých minútach dá mozgu signál, aby sa uvoľnil.

3. Stáročia známa aromaterapia

Vdychovanie vôní esenciálnych olejov známe ako aromaterapia je veľmi účinnou relaxačnou technikou. Chvíľku trvá, kým nájdete tie správne vône, ktoré vám vyhovujú, pretože esenciálne oleje sú veľmi koncentrované. Vyberajte si vždy prírodné vône pripravené z naturálnych zdrojov, táto informácia sa nachádza na fľaštičke. Upokojujúco pôsobí už spomínaná levanduľa a citrusové vône vás nie len dobre naladia, ale aj povzbudia a dodajú energiu.

Opojná vôňa levandule upokojuje myseľ
Opojná vôňa levandule upokojuje myseľ

Pokiaľ sú vám vonné oleje priveľmi silné, aj keď použijete do aromalampy len jednu kvapku, obklopte sa kvetmi, ktorých vôňa vám lahodí. Nechajte na stole rozkrojený pomaranč či citrón, alebo aspoň ich šupky. Jemná aróma vám prospeje podobne ako koncentrovaná vôňa z aromalampy.

4. Lúštite krížovky

Áno, táto typická dovolenková aktivita má skutočne niečo „doseba“. Lúštenie krížoviek je sústredená činnosť, ktorá si vyžaduje veľmi veľa pozornosti. Takže keď sa snažíte doplniť „japonská lovkyňa perál“, váš mozog je natoľko sústredený, že ostatné jeho časti oddychujú. Lúštenie krížoviek je relaxačná činnosť, ktorá vás dokáže upokojiť aj po riadnom rozčúlení.

5. Spravte si seansu s priateľmi

Okruh dôverných priateľov, s ktorými sa viete schuti zasmiať, vám pomôžu zrelaxovať myseľ, aj keď je telo unavené. Také posedenie pri ohni za tónov gitary, pri ktorom počuť veselý spev a smiech je dokonalé relaxačné cvičenie.

6. Hudba lieči

Tento fakt zrejme nikoho neprekvapí. Pokiaľ nemôžete večer zaspať, liekom na nespavosť je klasická hudba. Ak potrebujete zdvihnúť náladu, pustite si tanečnú hudbu a schuti si zatancujte. Podľa výskumov, ľudia, ktorí radi tancujú sú menej nervózni a prevláda u nich dobrá nálada.

Niekedy je pre relax potrebný poriadny reštart - napríklad, vyskákať sa s priateľmi
Niekedy je pre relax potrebný poriadny reštart – napríklad, vyskákať sa s priateľmi

7. Maznajte sa s miláčikom

Objatie partnera je nielen relaxačná technika, ale aj bezplatný liek na úzkosti, fóbie a depresie bez vedľajších účinkov. Teraz však máme na mysli štvornohých miláčikov. Zvieratá sú úžasní terapeuti. Každý, ktorá má domáceho maznáčika potvrdí, že stačí jeho pritúlenie na gauči či zvládnutie nejakého podareného kúsku a svet je hneď veselší. Nezáleží pritom či máte psíka, pradúcu mačku alebo králička. Zvieratá dokážu neutralizovať negatívnu energiu, ktorá z nás vychádza, a napríklad ryšavé mačky vyžarujú pozitívnu energiu, ktorú človek vie prijať.

8. Pretiahnite si kostru

Šport je dokonalá relaxačná terapia. Nezáleží čo preferujete – beh, rýchlu chôdzu, cyklistiku, skákanie na trampolíne, tenis, plážový volejbal, futbal… možností je neúrekom. Strečingové cvičenia – teda poriadne pretiahnutie svalov pred a po športe – pomáhajú uvoľniť napätie a navodzujú stav relaxácie. Následný šport spustí v našom tele vodopád endorfínov, ktoré nás doslova zaplavia. Takže ak chcete perfektný relax, zacvičte si.

Rýchla chôdza pritom môže slúžiť aj ako akútna terapia v práci, keď máte pocit prepracovanosti, frustrácie, či vás len niekto „vytočil“ počas obeda rezko obíďte ulicu.

Jazda na bicykli vám tiež pomôže vypnúť
Jazda na bicykli vám tiež pomôže vypnúť

9. Automasáž

Výbornou autorelaxačnou technikou je masáž rúk a zámerné masírovanie akupresúrnych bodov. Dajte si na ruky kvalitný krém a začnite si ho vtierať najskôr do veľkého svalu pod palcom, ďalej prejdite do oblasti medzi palcom a ukazovákom a jemným krúžením si takto postupne premasírujte celé dlane. Venujte sa rukám aspoň päť minút, a za ten čas si zmiernite duševné napätie, bolesti hlavy, búšenie srdcabolesti ramien.

Podobne vám môže pomôcť aj automasáž chodidiel pomocou loptičiek. Môžete si zaobstarať rehabilitačné loptičky, ale rovnako dobre vám poslúžia aj tenisové či golfové. Dajte i ich pod bosé chodidlá sústredene ich gúľajte pod nohami od päty k špičkám prstov a späť. Cvičenie opakujte aspoň päť minút.

Ak máte okamžitý stres, alebo v práci vás prepadajú návaly zlosti, zaobstarajte si antistresovú loptičku, ktorú budete v stavoch pred výbuchom silno stláčať, kým sa napätie neuvoľní.

10. Zverte svoje problémy…

… napríklad vankúšu. Nerobíme si žarty, ide o výbornú relaxačnú techniku. Keď máte stavy prepracovanosti, nie je nič lepšie ako poriadny “šlofík“. Teraz však hovoríme o vankúši ako o špongii, ktorá dokáže vysať vaše napätie a nervozitu a navodí stav pokoja. Položte si vankúš na stôl, oprite oň hlavu a sústreďte sa na to, ako tejto hubke odovzdávate svoje problémy, ako nasakuje váš stres, nervozitu a negatívne emócie. Keď budete mať po pár minútach pocit, že už ste upokojení, môžete sa zaradiť späť do koľají. Vankúš následne riadne vyprášte na čerstvom vzduchu.

Svoje problémy môžete spísať aj na papier, poriadne sa mu vyžalovať, pritlačiť perom… papier znesie. Keď už všetko negatívne zo seba vyfiltrujete, svoje problémy jednoducho spáľte.

Aj vyplakanie sa papieru vám pomôže uľaviť mysli
Aj vyplakanie sa papieru vám pomôže uľaviť mysli.
  • Komentáre
  • Podobné články
0
Móda Módny seriál Novinky

Základy šatníka – biela košeľa

0
Novinky Strava Zdravie

Vajcia sú nebezpečné pre naše srdce, mýtus či pravda

0
Novinky Starostlivosť o telo Zdravie

Spoznajte najnovšie trendy v prírodných antiperspirantoch

Navigácia

Magazíny