Dobrava Míčka: Dobre sa mi robí s ľuďmi, ktorí mi dôverujú, netlačia ma do všednosti a majú odvahu

Dobrava Míčka Škvaridlová ja mladá slovenská módna dizajnérka, profesionálna tanečníčka a mama dvoch chlapcov. Roky sa venuje výchove detských tanečných talentov na Slovensku a v Čechách. Pred 10 rokmi založila prvú teplákovú značku na Slovensku, Carpe DM. Dnes predáva unikátne tepláky na celom svete a sú obľúbené aj u hviezd slovenskej hip-hopovej scény.

Dobrava Míčka módna návrhárka

Vo fashion odvetví podnikáš už dlhšiu dobu. Čo ťa viedlo k myšlienke založiť si vlastnú značku?

Moja mama mala šijaciu dielňu a bola v tom veľmi dobrá, čiže tam sa asi položil ten základ. Viedla ma k obliekaniu a cibrila tým môj vkus. No vždy som oproti nej bola odvážnejšia a tvrdohlavejšia. Nebol to ani moj sen, ani som to dlhodobo neplánovala. Len som robila to, čo ma bavilo. Strávila som po výške nejaký čas v NY a ten ma posunul v myslení úplne niekam inam. Veľa som na sebe pracovala, stále na sebe pracujem a snažím sa učiť od najlepších. Keďže som tancovala a peňazí sme nikdy nemali nejako veľa, nútilo ma to hľadať alternatívy s čo najlepším efektom. Prirodzene som sa dostala od navrhovania tanečných kostýmov k obliekaniu vlastných tanečníkov. Tanečníci sú aktívni, veľa hodín denne strávia na sále. Stále sú to však ľudia, ktorí repreprezentujú umenie, liberálnosť, krásu, estetiku a preto som chcela, aby mali niečo, v čom budú dobre vyzerať, cítiť sa pohodlne a bude to názorovo iné. Tak ma môj exmanžel podporil a dodal mi odvahu otvoriť svoju prvú kamennú predajňu v Bratislave. To bol začiatok boja, aj keď som si v tej dobe myslela, že to najťažšie mám za sebou. Opak bol pravdou.

Tvoje oblečenie nosia aj známe tváre slovenského showbiznisu. Na ktoré spolupráce si obzvlášť pyšná?

Obzvlášť hrdá som na spoluprácu s Majkom Spiritom, za ktorou stojí Michal Nemtuda, lebo ten má otvorenú myseľ a vie ľudí odhadnúť. Mala som voľnú ruku a dodnes je kabát zo Zbojníka kultová vec, ktorá už putuje vo svete a ľudí prekvapuje, ako sa dá teplákovina nadizajnovať. Potom spolupráca s EGO a Kontrafaktom, to bola zaujímavá vec, veľa ma naučila, čo sa týka biznisu. A bolo toho kopec, už si ani neviem spomenúť. A naozaj dobre sa mi robí s ľuďmi, ktorí mi dôverujú, netlačia ma do všednosti, majú odvahu a chcú vystúpiť zo svojich zabehnutých koľají. A takých je fakt málo. Mám rada invenčnosť, vymakané detaily a kvalitu.

Dobrava Míčka čiapka
Dobrava okrem teplákovej módy vyrába aj unikátne čiapky.

Čím sa značka Carpe DM odlišuje od ostatných?

Ono to znie tak naduto, ale Carpe DM je iné tým, že ho vediem ja. Lebo ja som myslením niekde inde, ako bežne rozmýšľajúci podnikatelia a dizajnéri. Nerozmýšľam nad peniazmi, čo z toho budem mať a koľko na kolekcii zarobíme. Sústredím sa na nápad a jeho realizáciu. V konečnom dôsledku je to vždy tá ťažšia cesta, ale v mnohom sa vypláca. Každý deň je to škola a bič pre mňa. Ale ak by som padla do všednosti a začala robiť bežné veci a dizajnovať opatrne, veľmi rýchlo by som skĺzla do mecha so všetkými ostatnými značkami. Choďte do obchodu a pozrite sa, čo sa tam predáva, to hovorí za všetko. Chcem ponúkať ľuďom kvalitu za rozumnú cenu s osobitým dizajnom. Carpe DM a moja filozofia v praxi je taká, že moje tepláky stoja od 30 do 150 eur, ale periete ich roky, zdriete v telocvični, vonku, doma, v aute a nemusíte za dva mesiace kupovať ďalšie. Naše Carpe DM tepláky a mikiny vydržia roky a sú rozoznateľné.

Všetko oblečenie si navrhuješ sama?

Všetko, čo sa v Carpe DM vyrobilo, vzniklo z mojej hlavy. Ja presne viem, čo chcem a ako to má vyzerať. Mnohí hovoria, že sa o práci so mnou nedá ani len diskutovať, asi je to pravda, lebo oni zas nevidia do hlavy mne. Venujem sa tomu už roky, všetko hneď kalkulujem, vyrábam, hľadám efektívnosť, kroky v marketingu atď. A to všetko musí sedieť ako puzzle, ak nie ste mimo. Ale samozrejme sa učím každý deň. A je pravda, že ja som zvolila náročnejšiu cestu k úspechu. Kolekcie mi musia napadnúť len tak a potom ich mesiace robím v hlave, až neskôr začne realizácia od kresby, cez technické riešenia strihov a šitia, výber farieb a komponentov, následná výroba vzoriek, fotenia, sociálne siete, naskladňovanie, zaradenie na eshop, výroba marketingových materiálov, prezentácie. Je to zdĺhavý, presný, drahý a zložitý proces.

Viem, že si sa nedávno zúčastnila čínskeho Fashion Weeku. Čo si si z tohto podujatia odniesla?

Na tomto FW som zaznamenala veľký úspech, bola som ako dizajnér od prezentácie a kolekcie úplne niekde inde ako konkurencia. To, čo robím ja v podstate v takom rozsahu nerobí nikto na svete a môj rukopis je veľmi čitateľný, čo je dobré. Tak ako herci, speváci aj dizajnéry sú umelci, ktorí si svoj úspech musia vydrieť. Mnohí agenti ocenili moje, nielen, invenčné dizajnérske schopnosti ale aj disciplínu v tejto práci. Pretože, ak sa chcete presadiť, musíte mať vyrovnané výkony a neustále na sebe pracovať. Inak prichádzate v tomto biznise o veľké peniaze, pretože výroba kolekcie je drahá. Zapisujem vo svete svoje meno pozitívne ako dizajnér. Samozrejme riskujem, že ma budú kopírovať iní, čo sa už stalo, ale to patrí k tomu. Číňania sú práve moja cieľová skupina, sú inovatívni, chcú nosiť kvalitu, sú ochotní za ňu platiť. Aj vyjadrenia samotných organizátorov, ktorí ma opäť pozvali aj tento rok, nasvedčujú tomu, že na čínskom trhu má moja značka miesto. Ale cesta je ešte dlhá.

DMFH china fashion week
Dobravina módna značka zaujala aj v Číne.

Ako hodnotíš módny biznis na Slovensku?

Páči sa mi, že sa to pomaly začína rozbiehať, lebo Slovensko malo v minulosti v odevnom priemysle pevné miesto. Ale bohužiaľ, politika a doba to zničila, zostali len výnimky. Myslím, že tento segment má obrovský potenciál. Len, úprimne, máme ako Slováci čosi čudné v povahe, neodvážne, nie hrdé a radšej si kúpime fastfoodové oblečenie alebo už „akože“ svetovú značku. Pritom vonku je to úplne inak. Tam ľudia hľadajú to, čo nikde inde nanájdete a cibria svoj individuálny vkus. Chcú sa odlišovať. A to aj na Slovensku máme výborných dizajnérov. Aj ja mám svojich obľúbených.

Čo najbližšie chystáš?

Už chystám novú kolekciu „Ja som Tatry“, stále robím na nových čiapkách DMFH a pripravujem sa na to, aby som svetu ukázala, že v zime sa dá obliekať aj inak. Chcem zmeniť kód oblečenia v horských strediskách apreski. Nech sa ľudia po lyžovačke bavia v pohodlí, no nech je to pozitívne a krásne, aby sa mali všetci na čo pozerať. Chceme stabilizovať eshop a prejsť na ďalšie trhy. Spájam sa s mladými umelcami a robíme na pár veciach spoločne, aj to ma baví. No a narodil sa mi druhý syn, čo je to najpodstatnejšie v mojom živote. Chcem mať krásnu fungujúcu rodinu. Asi ani nič viac si v živote neprajem.

Čo by si poradila mladým tvorcom, ktorí by tiež chceli podnikať vo fashion oblasti?

Odkazujem im, že všetko na svete si nájde svojho zákazníka. Biznis nie je tak zložítý, ako vyzerá. Je to vždy len vyrobiť, kúpiť, predať. Ale práca s ľuďmi je niekedy otravná. Na to si netreba zvykať, ale hľadať ľudí, ktorí sú slušní a chcú s vami naozaj pracovať a obchodovať, čiže to musí ísť hladko. Ak to je tažkopádne, otravné a necítite sa v spolupráci s niekým dobre, treba to zmeniť. Sústredenie na cieľ je to najpodstatnejše. Určenie priorít je tiež kľúčové, ale to sa človek učí celý život. Myslím, že úspech nie je meradlo, táto práca je drina a musíte to mať radi fanaticky. No a posledná rada je parádne selfpresentation, bez toho to nejde, lebo ste umelci. Takí ako ja, čo sú radšej zatvorení v aute alebo v dielni, to majú ťažšie.

Produkty nájdete na jej eshope.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Móda Módny seriál Novinky

Základy šatníka – biela košeľa

0
Strava

Encyklopédia kávy pre každého kávičkára

0
Lifestyle Móda Novinky Tipy a inšpirácie Trendy

Kovbojské čižmy, platformy i úzke špičky – aj také sú trendy v topánkach na jeseň a zimu

Navigácia

Magazíny