Aby ste schudli musíte prijať veľa bielkovín, mýtus či pravda?

V dnešnom svete, kedy je pojem „zdravá výživa“ skloňovaný vo všetkých pádoch, sa stále častejšie dostávajú do obehu skresľujúce či nepravdivé informácie, ktoré nemožno nazvať inak ako mýty. Pojednávanie o mýtoch o zdravom stravovaní by sme mohli spísať do knihy, prinášame však prehľad tých najčastejších omylov, ktoré sú vydávané za pravdu v miniseriáli. Je pravda, že musíte mať vysoký príjem bielkovín, aby ste si pri cvičení a chudnutí vybudovali svalovú hmotu?

Pri budovaní svalovej hmoty sii treba príjem bielkovín sledovať
Pri budovaní svalovej hmoty si treba príjem bielkovín sledovať

V skutočnosti telo dokáže spracovať obmedzené množstvo proteínov. Prepočty uvádzajú, že na kilogram telesnej hmotnosti spotrebuje žena 0,7 – 1 g bielkovín. Teda žena vážiaca 50 kg denne spotrebuje približne 35 g bielkovín. Pokiaľ ste však v záťaži, teda si dáte poriadne „do tela“, môžete príjem bielkovín zvýšiť na objem do 50 g. Pri nadmernej konzumácii sa však bielkoviny premieňajú na tuky, a tak z nich v konečnom dôsledku priberáme.

Veľký príjem bielkovín nebuduje svaly ale tuk!

Vo vyššej záťaži dokážu svaly spracovať naraz 20 – 30g, ide však o záťaž, ktorú vynakladajú profesionálni športovci. Ak pravidelne cvičíte potrebujete zhruba pol hodinu po cvičení prijať určité množstvo proteínov, aby ste podporili rast svalovej hmoty. Zistilo sa, že ľudia, ktorí majú rozložený príjem proteínov počas celého dňa majú o 25% vyššiu syntézu bielkovín. Avšak tí, čo prijmú veľké množstvo bielkovín naraz takéto výsledky nevykazujú, ba skôr naopak, telo si bielkoviny „odloží“ vo forme tuku.

Priveľa bielkovín sa ukladá vo frome tuku
Priveľa bielkovín sa ukladá vo frome tuku

Malý háčik: tehly potrebujú maltu

Všetko to však má ešte „malý“ háčik. Samotné bielkoviny nestačia. Už na škole sme sa učili, že bielkoviny sú stavebný materiál, aby sme ho však dokázali spracovať a niečo vybudovať, potrebujeme „maltu“ a tou sú aminokyseliny. Takže, ak chcete „stavať“ svaly, potrebujete tehly a maltu – zdroj bielkovín a rôznu zeleninu, ktorá vám tieto stavebné tmely dodá.

Zhrnutie

Ak chcete urýchliť budovanie svalovej hmoty, je potrebné mierne zvýšiť príjem bielkovín a zároveň pridať rozmanitú čerstvú zeleninu. Pokiaľ však budete jesť veľa proteínov alebo si necháte ich najväčší príjem navečer, kedy už nebudete cvičiť, namiesto svalov si vybudujete tuk.

  • Komentáre

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of
  • Podobné články
0
Móda Novinky Trendy

Chcete byť in? Vráťte sa k folklóru!

0
Dizajn Interiér Novinky

Bývanie v štýle Provence

0
Novinky Rozhovory Šport Zdravie

Lucia Debnárová: Už ma nebaví mužom vysvetľovať, že športové pretláčanie je iné, ako to v rámci zábavy pri pive

Navigácia

Magazíny